Metodické studie České normy pro revidovaný Reyův auditorně-verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších osob |
Cíl. Cílem prezentované studie je poskytnout
české normy pro revidovaný Reyův auditorně-
-verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších
osob na základě demografických proměnných
– věk, vzdělání a pohlaví.
Soubor. Soubor, který byl použit pro tuto normativní
studii, obsahoval 361 zdravých starších
osob ve věku 62 až 97 let (průměrný věk = 75,50
let; SD = 8,60). V souboru byl zahrnut přibližně
stejný počet mužů a žen a osob s nižším
a vyšším vzděláním. U všech osob byla splněna
anamnestická i výkonová kritéria kognitivně
zdravých jedinců. V rámci neuropsychologické
baterie byl všem participantům administrován
test RAVLT.
Analýza a výsledky. Autoři zjistili souvislost
výkonu v RAVLT v kapacitě učení, retenci a rekognici
s demografickými proměnnými – věk
(rho = od -0,18 do -0,38; p < 0,001), vzdělání
(rho = od 0,15 do 0,24; p < 0,01) a pohlaví
(rpb = od 0,13 do 0,21; p < 0,05). Normativní
údaje jsou poskytnuty ve formě regresních rovnic
umožňujících exaktní výpočet výkonu daného
jedince vzhledem k jeho demografickým
údajům. Pro klinicky nejužívanější proměnné
jsou přiloženy i percentilové normy dle věku
(mladší – 62–74 let a starší – 75+ let) a vzdělání
(nižší a vyšší vzdělání). V neposlední řadě byla
provedena analýza hlavních komponent, která
prokázala dvoufaktorovou strukturu testu.
Omezení. Hlavním omezením předkládané studie
je použití techniky nenáhodného výběru
souboru. Tato technika výběru souboru byla
zvolena z důvodu finanční a organizační realizovatelnosti.
Postup odpovídá reálné praxi při
získávání normativních dat. |
Klíčová slova: paměť,
normy,
stárnutí,
senioři |
Zuzana Frydrychová, Miloslav Kopeček, Ondřej Bezdíček, Hana Štěpánková Georgi (2018). České normy pro revidovaný Reyův auditorně-verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších osob. Československá psychologie, 62(4), 330-349.
| |
Czech normative study of the
revised Rey Auditory Verbal Learning
Test (RAVLT) in older adults |
Objectives. The goal of the present study is to
provide normative data stratified by age, education
and gender for the revised Rey Auditory
Verbal Learning test (RAVLT) in older adults.
Sample and settings. The normative sample consisted of 361 healthy older persons from 62 to
97 years of age (mean age = 75.50; SD = 8.60) and approximately of equal number of men and
women, and people with lower and higher levels of education. All participants met the anamnestic
and performance criteria for cognitively healthy population. They were assessed with
RAVLT as a part of neuropsychological battery.
Analysis and results. The authors found that performance
in RAVLT total immediate recall, retention
and recognition is related to age (rho = from
-0.18 to -0.38; p<0.001), education (rho = from
0.15 to 0.24; p<0.01) and gender (rpb = from
0.13 to 0.21; p<0.05). Regression equations allow
an exact calculation of individual's performance
relative to demographic data. The most
commonly used variables in clinical practice
are provided in percentiles for two age groups
(younger – 62–74 and older – 75+ older) separately
and two groups according to education
level (lower and higher). Principal component
analysis showed two-factor test structure solution.
Study limitation. The main limitation of the
study is a nonrandom selection of normative
sample. This procedure was chosen because of
financial and organizational feasibility, moreover
it is commonly used in normative samples. |
Keywords: memory,
norms,
aging,
older adults
|
|