Přehledové studie Nuda v edukačním kontextu: teoretické konceptualizace a výzkumné metody |
Článek přináší přehled současného stavu poznání
v oblasti školní nudy. Zaměřuje se na
zmapování dosavadních teoretických konceptualizací
nudy relevantních pro pedagogicko-psychologický
výzkum a praxi. Diskutovány jsou
možnosti empirického uchopení nudy ve školní
realitě a představeny jsou konkrétní nástroje pro
diagnostiku nudy využitelné v edukačním kontextu.
V článku je dále pojednáno a zároveň otevřeno
téma zvládání nudy ze strany jedince (boredom
coping), včetně zhodnocení dosavadních
pokusů o zkoumání této problematiky v kontextu
školy. V závěru jsou nastíněny potřebné
směry dalšího výzkumného bádání v oblasti
nudy a jejího zvládání a možnosti využití těchto
poznatků v pedagogicko-psychologické praxi. |
Klíčová slova: nuda,
školní nuda,
diagnostika nudy,
zvládání nudy,
pedagogická psychologie |
Isabella Pavelková, Denisa Urbanová (2018). Nuda v edukačním kontextu: teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie, 62(4), 350-365.
| |
Boredom in educational settings:
theoretical conceptualisations and
research methods |
The aim of the article is to provide an overview
of current state of knowledge in the field
of boredom in educational settings. Theoretical
conceptions that are relevant to the research and
practice of educational psychology are presented
and possibilities of empirical grasping of boredom
in school context are discussed including
the overview of relevant diagnostic measures.
Article also concerns the issue of boredom coping
at school and directions for future research
are outlined. |
Keywords: boredom,
school boredom,
boredom diagnostics,
boredom coping,
educational psychology
|
|