Předběžná sdělení Attachment styles and emotion regulation in students of pedagogical and non-pedagogical studies |
In the present study, the attachment styles and
the use of selected emotion regulation (ER)
strategies among pedagogical students of primary
education (n=116) and preschool education
(n=72), as well as non-pedagogical students
of biology (n=128) were analysed. The study
explores how the specific groups of students
applied different attachment styles and used
selected ER strategies, and whether there were
any differences between the groups. The results
demonstrate the predominance of secure attachment
in all three groups of students and the
lower occurrence of insecure attachment styles.
A dismissing attachment style was significantly
more present in biology students than in the two
groups of pedagogical students. All three student
groups self-assessed their use of various
ER strategies, reporting the most frequent use
of situation selection, situation modification and
social support seeking, while substance use was
almost never used. There were some significant
differences between the student groups with
regard to ER strategy use: preschool education
students use experiential response modulation
more than biology students, and both groups
of pedagogical students use attentional deployment
and social support more than students of
biology. |
Klíčová slova: attachment style,
education,
emotion regulation,
emotion regulation strategy,
students
|
Simona Prosen, Helena Smrtnik Vitulić (2018). Attachment styles and emotion regulation in students of pedagogical and non-pedagogical studies. Československá psychologie, 62(4), 382-395.
| |
Styly attachmentu a emoční regulace
u studentů pedagogických
a nepedagogických oborů |
Ve studii byly zkoumány styly attachmentu
a využívání vybraných strategií emoční regulace
u studentů těchto pedagogických oborů: základní
vzdělávání (n = 116), předškolní vzdělávání
(n = 72) a nepedagogického oboru biologie
(n = 128). Studie se zabývala tím, jak specifické
skupiny studentů používají různé styly attachmentu
a vybrané strategie emoční regulace,
a zda existují nějaké rozdíly mezi zkoumanými
skupinami. Výsledky ukázaly převahu bezpečného
attachmentu u všech tří skupin studentů
a nízký výskyt nejistých stylů attachmentu. Zavrhující
styl attachmentu byl významně častější
u studentů biologie než u dvou skupin studentů
pedagogických oborů. Všechny tří skupiny studentů
hodnotily své užívání různých strategií
emoční regulace a udávaly nejčastější používání
výběru situace, modifikace situace a hledání sociální
opory, zatímco téměř nikdy nepoužívaly
nějaké povzbuzující látky. Byly zjištěny některé
významné rozdíly mezi skupinami studentů,
pokud jde o užívání strategií emoční regulace:
studenti předškolního vzdělávání užívali modulaci
založenou na zkušenosti více než studenti
biologie a obě skupiny studentů pedagogických
oborů užívali nasazení pozornosti a sociální
oporu více než studenti biologie. |
Keywords: styl attachmentu,
vzdělání,
emoční regulace,
strategie emoční regulace,
studenti |
|