Metodické studie Adaptace a ekvivalence testových metod:
inspirace pro psychologické testování
minorit v ČR
|
Tento článek se zabývá problematikou ekvivalence
testových metod a možnostmi jejich
adaptace z jedné kultury do kultury jiné. Důraz
je kladen na identifikaci rezerv, které má česká
psychodiagnostika v oblasti testování menšin,
a na metodologické postupy běžné v interkulturní
psychologii, které lze využít v procesu adaptace
testu s cílem dosáhnout co nejlepší validity
výsledného testu pro cílovou populaci. Úvod
článku se týká kulturní univerzality psychologických
konstruktů, jednotlivými typy kulturního
zkreslení a testovou ekvivalencí. Dále je pojednáváno
o konkrétních typech adaptace testů
a jednotlivých krocích a procedurách, které je
nutné provést k vytvoření kulturně ekvivalentní
verze psychologického testu. |
Klíčová slova: zkreslení,
kultura,
ekvivalence,
psychodiagnostika,
adaptace testu |
Jiří Čeněk, Tomáš Urbánek (2019). Adaptace a ekvivalence testových metod:
inspirace pro psychologické testování
minorit v ČR
. Československá psychologie, 63(1), 42-54.
| |
The adaptation and equivalence of test methods:
An inspiration for psychological assessment of minorities in the Czech
Republic |
This review is focused on the issues of equivalence
of the test methods and their adaptation
from one culture into another. The emphasis is
placed on the identification of the reserves of
Czech psychological assessment in the area of
minorities testing, and on methodological procedures
common in cross-cultural psychology,
which can be used in the process of test adaptation,
in order to achieve the best possible validity
of the test for the target population. The
beginning of the article is concerned with cultural
universality of psychological constructs,
various types of test bias and test equivalence.
Furthermore, specific types of test adaptations,
which are needed in order to ensure a creation
of culturally equivalent version of psychological
test, are described in a step-by-step approach. |
Keywords: bias,
culture,
equivalence,
psychological assessment,
test adaptation
|
|