Předběžná sdělení Tracking artistic transformations: comparing paintings and their source photographs
|
Tato eye-trackingová studie byla navržena tak,
aby byla schopna zachytit efekt umělecké transformace
fotografických předloh do maleb a její
vliv na okulomotorické chování divákova pohledu.
Unikátní set stimulů sestával z maleb a
fotografií, které sloužily autorům obrazů jako
obrazový zdroj pro jejich tvorbu. Mezi zdrojovými
fotografiemi a malbou byly pomocí statistické
analýzy naměřených dat nalezeny signifikantní
rozdíly v bazálních očních pohybech
(BOP) a celkově prostudované ploše stimulu.
U maleb byla rychlost očních pohybů vyšší a
celkový pohled diváka byl rozptýlenější. Na
modulaci BOP se kromě celkové komplexity
malby podílela i míra divákovy umělecké expertízy.
Dále byly nalezeny signifikantní rozdíly
ve srovnání fixačních map maleb oproti fotografiím.
Tyto rozdíly mezi fixačními mapami
mohou být interpretovány jako index umělecké
transformace fotografie do malby, obsahující
i složku umělecké intence. Ve světle teoretického
pozadí umělecké intence, která v sobě zahrnuje
i motorické akty umělce, je představena možnost
použít záznam okulomotorického chování
jako ukazatele divákovy inference umělecké
intence. Tato možnost je ilustrována na třech
případových studiích.
Článek je v anglickém jazyce. |
Klíčová slova: psychologie umění,
oční pohyby,
fotografie,
malba,
umělecká intence |
Petr Adámek, Dominika Grygarová, Jiří Lukavský, Ladislav Kesner (2019). Tracking artistic transformations: comparing paintings and their source photographs
. Československá psychologie, 63(3), 337-353.
| |
Hledání umělecké intence:
porovnání maleb a jejich
zdrojových fotografií |
This eye-tracking study was designed to analyze
the effect of artistic transformation of a
photographic image to a painting on oculomotor
behavior. The study employed unique set of
stimuli, consisting of paintings and photographs
used by authors of the paintings as direct source
images. First, the differences in basic eye movement
measurements and the explored area were
investigated. In paintings, viewers moved their
eyes quicker, and viewing was more dispersive.
Second, relationship between the basic eye
movement measurements and stylistic features
(complexity, style expressivity and dynamism)
as well as the top-down factor of expertise were
analyzed. Furthermore, fixation maps of paintings
versus photographs were compared and
significant shifts were identified. The difference
in fixation maps can be interpreted as a behavioral
index of artistic transformations, including
artist’s intention (AI). In the light of the theoretical
background of AI that includes even motor
acts, the idea of using oculomotor behavior as
an index of viewer’s inference of AI was introduced.
|
Keywords: psychology of art,
eye movements,
photography,
paintings,
artist’s intention
|
|