Výzkumné studie Syndrom vyhoření a jeho souvislosti u vyučujících na českých základních
školách
|
Cíle. Cílem výzkumu bylo zjistit míru projevů
syndromu vyhoření, copingových strategií
a profesní self-efficacy u vyučujících základních
škol a dále vzájemné vztahy mezi nimi.
Výzkumný soubor a nástroje. Dotazník vyplnilo
2394 vyučujících ZŠ (85 % žen a 15 % mužů).
Dotazníková baterie zahrnovala Shirom-Melamedovu
škálu vyhoření, dotazník na copingové
strategie SVF 78 a škálu učitelské self-efficacy
USE.
Hypotézy. Analýzy ověřovaly předpoklad, že
vyučující s vyšší self-efficacy budou preferovat
pozitivní copingové strategie a vyučující s nižší
self-efficacy negativní copingové strategie. Dalším
předpokladem bylo, že u vyučujících s vyšší
self-efficacy a pozitivním copingem bude nižší
výskyt projevů vyhoření než u vyučujících
s nižší self-efficacy a negativním copingem.
Protože pozitivní coping je součástí profesních
kompetencí, autoři předpokládali, že self-efficacy
bude silnějším prediktorem vyhoření než
copingové strategie.
Statistické analýzy. Data byla zpracována korelační
analýzou, regresní analýzou a multinominální
regresní analýzou.
Výsledky. Analýzy ukázaly vysokou míru vyhoření
(19 % se zřetelnými projevy a 65 % ohrožené
vznikem syndromu vyhoření). Navzdory
tomu vyučující disponovali přiměřenou self-
-efficacy a preferovali pozitivní copingové strategie.
Vyšší self-efficacy souvisela s pozitivním
copingem. Vyučující s vyšší self-efficacy a pozitivními
copingovými strategiemi reportovali
slabší projevy vyhoření. Vztah mezi copingem
a vyhořením byl signifikantní – pozitivní coping
souvisel s nižší mírou vyhoření, zatímco negativní
coping souvisel s vyšší mírou vyhoření.
Souvislost syndromu vyhoření a negativního
copingu byla robustnější.
Limity. Korelační design; hrubé dělení pozitivního
a negativního copingu v dotazníku SVF 78;
sestavení výzkumného souboru bez náhodného
výběru. |
Klíčová slova: syndrom vyhoření,
self-efficacy,
stres, coping,
učitelé |
Irena Smetáčková, Ida Viktorová, Stanislav Štech, Veronika Pavlas-Martanová,
Anna Páchová, Veronika Francová, Radek Ptáček (2019). Syndrom vyhoření a jeho souvislosti u vyučujících na českých základních
školách
. Československá psychologie, 63(4), 386-401.
| |
Burnout syndrome, coping strategies and self-efficacy in Czech elementary school teachers |
Objectives. The study aimed to reveal the level
of burnout syndrome, coping strategies and selfefficacy
and their mutual relationships among
teachers at elementary schools in the Czech Republic.
Sample and setting. The sample comprised
2,394 teachers (85% of females and 15%
of males). The variables were measured by
Shirom-Melamed Burnout Measure, SVF 78
(coping strategies) and USE (teacher self-efficacy).
Hypotheses. Authors hypothesized that teachers
with higher self-efficacy would prefer positive
coping while teachers with lower self-efficacy
would prefer negative coping. Then, it was assumed
that teachers with higher self-efficacy
and positive coping would report less burnout
syndrome. Because positive coping is a part of
professional competencies, it was hypothesized
that self-efficacy would predict burnout syndrome
stronger than coping strategies.
Statistical analysis. The main analyses consisted
of correlation, linear regression and multinominal
regression.
Results. The analyses showed the high prevalence
of burnout syndrome (19% with perspicuous
manifestation and 65% in risk of burnout).
Teachers with higher self-efficacy preferred
positive coping over negative coping and vice
versa. Teachers with higher self-efficacy and
positive coping reported lower burnout syndrome.
The link between coping and burnout
was significant. The association of negative coping
with burnout syndrome was stronger.
Study limitation. Correlational research; distinction
between positive and negative coping
assessed by the SVF 78; not-random research
sample. |
Keywords: burnout syndrome,
self-efficacy,
stress,
coping,
teachers
|
|