Přehledové studie Kumulace výhod nebo utváření práce? Organizační a psychologické
podmínky rozvoje výzkumné excelence u výzkumníků na začátku kariéry |
Cílem této integrativní přehledové studie je analyzovat
současný výzkum zabývající se individuálními
a sociálními podmínkami úspěšného
profesního rozvoje výzkumníků a výzkumnic
na začátku kariéry. V této analýze se autoři
zaměřují na dvě linie výzkumu, sociologickou
a psychologickou. Ze sociologického pohledu je
rozvoj výzkumné excelence utvářen sociálně-organizačními
procesy spojenými s tzv. kumulací
výhod (cumulative advantage, Merton, 1988),
které umožňují vybraným jedincům úspěšný
rozvoj výzkumné dráhy směrem k výzkumné
excelenci prostřednictvím nerovné distribuce
dostupných sociálních a organizačních zdrojů.
Naopak z psychologického pohledu jsou pro
úspěšný rozvoj výzkumné dráhy klíčové individuální
charakteristiky, jako je motivace a vlastní
aktivita v rámci akademické komunity a výzkumné
instituce, které autoři popisují v rámci
organizačně-psychologického konceptu utváření
práce (job crafting, Tims, Bakker, 2010).
Na tomto základě autoři předkládají argument
pro integrativní „systemický“ přístup spojující
tyto dva pohledy do jednotného rámce, v němž
autoři usilují o vyrovnaný pohled na vliv sociálně-
organizačních a individuálně-psychologických
faktorů, především s ohledem na jejich
vzájemnou interakci. Tento systemický rámec
naznačuje, že pro individuální výzkumníky usilující
o rozvoj výzkumné excelence je klíčová
nejen motivace a aktivita zaměřená přímo na výzkumnou
produktivitu, ale také aktivní utváření
vlastních podmínek v rámci akademické komunity
a konkrétních institucí, které jim umožňují
zapojit se do sociálně-organizačních procesů kumulace
výhod. Na druhou stranu pro výzkumné
instituce je důležité usilovat o omezení procesů
kumulace výhod, neboť vedou ke zvyšujícím se
nerovnostem, nižší kvalitě soutěže o dostupné
zdroje a tím i k nižší kvalitě výzkumného prostředí
jako takového. |
Klíčová slova: výzkum,
excelence,
výkon,
vědci na začátku kariéry,
systemický model,
akademické vládnutí,
vysoké školství,
pracovní prostředí,
motivace,
kumulace výhod,
utváření práce |
Jiří Mudrák, Kateřina Zábrodská, Kateřina Machovcová (2019). Kumulace výhod nebo utváření práce? Organizační a psychologické
podmínky rozvoje výzkumné excelence u výzkumníků na začátku kariéry. Československá psychologie, 63(4), 445-465.
| |
Cumulative advantage or job
crafting? Organizational and psychological conditions of the development
of research excellence in early career researchers |
The aim of this integrative review is to analyze
the contemporary research on individual and
social conditions shaping a successful professional
development of early career researchers.
In this analysis, authors explore two lines
of research, a sociological and a psychological.
From the sociological perspective, the development
of research excellence is determined by
social-organizational processes of “cumulative
advantage” (Merton, 1988) which enable the
development of selected individuals towards
research excellence by an unequal distribution
of available resources. From the psychological
perspective, successful development of research
excellence is determined by individual characteristics,
such as motivation or individual activity
in the academic community and research
organization, which authors review within the
organizational psychology framework of “job
crafting” (Tims, Bakker, 2010).
On this basis, authors propose an argument for
an integrative “systemic” approach that merges
these two perspectives into a unified framework
in which authors seek a balanced view of socialorganizational
and individual-psychological
processes and their mutual interactions. This
systemic framework suggests that individual researchers
striving for research excellence need
not only to exhibit a high level of motivation
and research-related activity but also engage
in active creating of their position in academic
community and research organization that allow
them to participate in the processes of cumulative
advantage. On the other hand, the research
institutions should strive to mitigate the processes
of cumulative advantage as these processes
increase inequalities between the academics as
well as institutions, distort the competition for
available resources and in this way negatively
affect the quality of research environment. |
Keywords: research,
excellence,
high achievement,
early career researchers,
systemic model,
academic governance,
higher education,
work environment,
motivation,
cumulative advantage,
job crafting
|
|