Výzkumné studie Metakognice u předškolních dětí –
indikátory a vývojové a sociálně-vzdělávací rozdíly
|
Cíle. Cílem studie bylo zjistit metakognitivní projevy
v různých fázích řešení problémů a prozkoumat
vývojové a sociálně-vzdělávací rozdíly v metakognici
u předškolních dětí vzhledem k pohlaví
dětí, věku, sociálně ekonomickému statutu rodiny,
vzdělání rodičů a typu předškolní instituce.
Soubor. Soubor zahrnoval 418 předškolních dětí
ve věku 3 až 6 let. Výzkum proběhl v předškolních
institucích. Podmínky byly standardizovány
a řízeny výzkumníky – před každým úkolem
dal výzkumník dětem jasnou instrukci.
Hypotézy. Autoři předpokládali, že předškolní
děti jsou schopny dát najevo verbální i neverbální
ukazatele metakognice a že tyto projevy
se vztahují k věku a sociálně-vzdělávacím faktorům,
jako jsou sociálně ekonomický status rodiny,
vzdělání rodičů a typ předškolní instituce.
Statistická analýza. Deskriptivní statistiky byly
použity ke zjištění přítomnosti metakognitivních
projevů. Dvoufaktorová ANO VA byla aplikována
pro zjištění rodových a věkových rozdílů.
Post-hoc analýza (GLM) byla provedena pro
otestování vlivu sociálně-vzdělávacích rozdílů.
Výsledky. Výsledky ukázaly, že předškolní děti
používají verbální i neverbální metakognitivní
odpovědi v různých fázích řešení problémů. Starší
děti dávaly najevo více indikátorů metakognice.
Sociálně ekonomický status rodiny a vzdělání
rodičů se také projevily jako signifikantní faktory,
které přispívají k rozdílům v metakognitivních
projevech u předškolních dětí.
Omezení studie. Metakognice byla zjišťována
bez testování strategií, které by ji mohly zlepšit,
takže by bylo užitečné, kdyby budoucí výzkumy
zjišťovaly vliv těchto strategií na vývoj metakognice
u předškolních dětí. |
Klíčová slova: metakognitivní schopnosti,
seberegulace,
řešení problémů,
předškolní děti |
Mia Maric, Marija Sakac (2020). Metakognice u předškolních dětí –
indikátory a vývojové a sociálně-vzdělávací rozdíly
. Československá psychologie, 64(1), 1-17.
| |
Metacognition in preschool children
– indicators, developmental and socio-educational differences |
Objectives. The aim of this study was to determine
presence of metacognitive manifestations
in the different phases of problem solving and to
examine developmental and socio-educational
differences in metacognition in preschoolers,
with respect to children’s gender, age, socioeconomic
status of the family, parent’s education
and type of preschool institution.
Sample and settings. The sample included 418
preschool children, aged 3-6 years. Research
was conducted in preschool institutions. The
conditions were standardized and controlled by
researchers – the researcher gave clear instruction
to children before each task.
Hypotheses. It was assumed that preschool children
are able to manifest verbal and nonverbal
metacognition indicators and that these manifestations
are related to children’s age and socio-
educational factors, such as socio-economic
status of the family, parent’s education and type
of preschool institution.
Statistical analysis. Descriptive statistics were
used to determine presence of metacognitive
manifestations. Two-factorial ANO VA was applied
to examine gender and age differences.
The post-hoc analysis (GLM) was conducted to
test influence of socio-educational factors.
Results. It is showed that preschoolers use verbal
and non-verbal metacognitive responses in
different phases of problem solving. Older children
manifested more indicators of metacognition.
Also, socio-economic status of the family
and parent’s education showed as significant
factors which contribute to differences in metacognitive
manifestations in preschoolers.
Study limitations. Metacognition was measured
without testing strategies which could enhance
it, so future research would test influence of
these strategies on development of metacognition
in preschoolers.
(The article is in English.). |
Keywords: metacognitive abilities,
self-regulation,
problem solving,
preschoolers
|
|