Z klinické praxe
Nácvik autogenního tréninku a asertivity u matek dětí s postižením
|
Cílem této práce bylo zjistit účinnost spojení autogenního tréninku a nácviku asertivity jako protistresových metod u matek dětí s postižením. Zkoumaný soubor tvořilo šedesát jedna žen, jejichž věkový průměr činil třicet osm let. Typ postižení jejich dětí nebyl vyhrazen z důvodu těžké přístupnosti tohoto specifického vzorku. Byly zde tedy zastoupeny matky dětí se sluchovým, zrakovým, mentálním, tělesným i kombinovaným postižením. Jádrem výzkumu byl nácvik autogenního tréninku a asertivity s matkami handicapovaných dětí. V průběhu výzkumu byly aplikovány tyto diagnostické metody: Škála sebeuvědomění, škála SUPOS 7, Dotazník asertivity a Dotazník SOC. Bylo prokázáno, že u matek dětí s postižením došlo po terapeutické intervenci k signifikantnímu zvýšení např. hodnoty psychické pohody a energie, zároveň se snížila hodnota psychické deprese a pocitů vyčerpání a zvýšila se míra asertivity. Na základě získaných výsledků lze kontatovat, že spojení autogenního tréninku a nácviku asertivity je efektivní, obě metody se ve svých účincích navzájem podporují a potencují. |
Klíčová slova: postižení, matka, autogenní trénink, trénink asertivity
|
Otipková, Denisa
(2006). Nácvik autogenního tréninku a asertivity u matek dětí s postižením
. Československá psychologie, 50(1), 84-94
.
| |
|
Abstract not available. |
Keywords: handicap, mother, autognous training, assertiveness training
|
|