Předběžná sdělení Měření jazykového porozumění u dětí v reálném čase sledováním očních pohybů |
Cílem studie bylo prozkoumat zpracování pádových a slovosledných vodítek u tříletých a pětiletých dětí pomocí metody vizuální preference v reálném čase. Děti poslouchaly jednoduché tranzitivní věty, které začínaly buď podmětem nebo předmětem, a zároveň sledovaly dvojici obrázků. Jeden z obrázků odpovídal slyšené větě, druhý zobrazoval stejnou akci, při které ale byly role aktérů prohozené. U tříletých dětí analýza dat ukázala nevýznamnou preferenci pro cílový obrázek během prezentace posledního slova. V žádném ze sledovaných intervalů věty nebyl zjištěn statisticky významný vliv experimentální podmínky. U pětiletých dětí byla nalezena významná preference pro cílový obrázek. Nepřítomnost statisticky významného vlivu experimentální podmínky naznačuje, že pětileté děti nemají výraznější problémy s porozuměním větám, které mají převrácený slovosled. Předkládaná studie popisuje první zkušenosti s danou experimentální metodou a popisuje možnosti její implementace. |
Klíčová slova: pohledová preference, osvojování jazyka, oční pohyby, kompetiční model, slovosled, pádové tvary |
Filip Smolík, Jiří Lukavský (2009). Měření jazykového porozumění u dětí v reálném čase sledováním očních pohybů. Československá psychologie, 53(5), 480-491.
| |
|
Abstract not available. |
Keywords: preferential looking, language acquisition, eye movements, competition model, word order, case forms |
|