Přehledové studie Psychologické faktory ekonomické výkonnosti |
Obecné psychologické faktory výkonnosti jsou vyloženy na základě vnitřní souvislosti mezi aspirační úrovní, výkonovým motivem a vnímaným sebeuplatněním. Aspirační úroveň obsahuje motiv dosáhnout úspěchu i motiv vyhnout se neúspěchu. Úspěch a neúspěch jako incentivní hodnoty se nekryjí s očekávanými výsledky. Vnímané sebeuplatnění obsahuje víru ve vlastní schopnosti dosahovat výsledků. Cíle, výsledky a vnímané příčiny úspěchu a neúspěchu představují různé motivy pro výkonnost. Ekonomická výkonnost v makroekonomické i mikroekonomické dimenzi se týká produkce, distribuce, směny a spotřeby. Každý z těchto procesů obsahuje psychologické faktory výkonnosti ve specifické podobě. Specifické psychologické faktory produkce jsou kooperace a inovace. Distribuce obsahuje oceňování rozdělování produktů. Psychologickým faktorem směňování je srovnávání zájmů, zisků a ztrát. Spotřeba zahrnuje jako psychologický faktor dynamiku aktualizace a uspokojování potřeb. Relativně autonomní vývoj potřeb má vliv na produkci, distribuci i směnu. Základním stimulem ekonomických procesů je však produkce, která obsahuje po psychologické stránce předobraz všech ekonomických procesů v podobě kooperace, dělby dílčích činností, jejich výměny a spotřeby. Udržení vyrovnaného fungování a vývoje čtyř základních ekonomických procesů v jejich komplexu je také výkonem, respektive výkonnost vyžaduje. Psychologickým předpokladem a výsledkem tohoto udržitelného fungování a rozvoje je vnitřní kontinuální kultivace účastníků všech ekonomických procesů. |
Klíčová slova: aspirační úroveň, výkonový motiv, vnímané sebeuplatnění, produkce, distribuce, směna, spotřeba, udržitelnost |
Jaromír Janoušek (2009). Psychologické faktory ekonomické výkonnosti. Československá psychologie, 53(6), 556-572.
| |
|
Abstract not available. |
Keywords: level of aspiration, achievement motive, perceived self-efficacy, production, distribution, exchange, consumption, sustainment |
|