Metodické studie Možnosti zkoumání formování identity v adolescenci: česká adaptace metody GIDS |
Sdělení představuje první zkušenosti s českou
adaptací metody GIDS, Groningen Identity Development
Scale, H. Bosmy (1985) aplikované
v rámci výzkumu sedmnáctiletých respondentů
longitudinální studie ELSPAC (European Longitudinal
Study of Pregnancy and Childhood).
Jedním z cílů je stanovení závazků, které si
mladý člověk formuje ve čtyřech oblastech –
škola / volný čas / budoucí profese, přátelské
/ partnerské vztahy, život / svět / společnost
a rodiče. Pro každou oblast je GIDS administrována
ve třech krocích – rozhovor, formulace
závazku, dotazník. Prostřednictvím dotazníku
(11 položek) se zjišťuje síla závazku a míra
explorace. V rámci našeho výzkumu byly výroky
kategorizované z hlediska důvěryhodnosti
(sugesce tazatelkou, dodržení pravidel, konzistentnost)
a typu (subjektivní důležitost, osobní
zaangažovanost, stabilita, zodpovědnost).
Velikost souboru se lišila pro psychometrické
analýzy dotazníku (N = 1200) a pro kategorizace
výroků (N = 124). Výsledky potvrzují
existenci dvou relativně na sobě nezávislých
škál – síly závazku, která v sobě zahrnuje také
jeho stabilitu, a množství explorace, představující
prozkoumávání oblasti, které se výrok týká.
Reliabilita obou škál i dotazníku jako celku, se
pohybuje na střední úrovni. |
Klíčová slova: identita,
závazek,
síla závazku,
míra explorace,
Groningenská škála vývoje identity |
Věra Konečná, Aleš Neusar, Michaela Sokoliová, Petr Macek (2010). Možnosti zkoumání formování identity v adolescenci: česká adaptace metody GIDS. Československá psychologie, 54(4), 391-406.
| |
|
Abstract not available. |
Keywords: identity,
commitment,
strength of commitment,
amount of exploration,
GIDS |
|