Výzkumné studie Postoje studentů medicíny k roli empatie v léčebném kontextu: měření, rozdíly z hlediska pohlaví a délky studia |
Záměr. Cílem studie bylo (a) ověření psychometrických parametrů studentské verze Jeffersonské škály empatie - JSPE-S na podkladě výpovědí českých studentů medicíny; (b) testování diferencí v deklarované důležitosti empatie v lékařském kontextu z hlediska pohlaví a délky studia medicíny. Soubor a procedura. Soubor tvořilo 895 studentů medicíny (574 studentek a 321 studentů; průměrný věk 23,15; SD = 0,08; rozsah 18 – 25 138 / Výzkumné studie let) 1. až 6. ročníku a studentů přijatých ke studiu (0. ročník). Autoreferenční data byla od studujících shromážděna na konci akademického roku po skončení výuky, u 0. ročníku po skončení přijímacího řízení. Účast studentů byla neanonymní, dobrovolná, podmíněná informovaným souhlasem. Statistická analýza. Explorační faktorová analýza, metoda hlavních os, extrakce dle scree testu, rotace promax, byla použita pro zkoumání struktury metody. Vnitřní konzistence škály byla ověřena Cronbachovým koeficientem alfa a vztah mezi položkami a celkovým skórem Pearsonovým korelačním koeficientem. Diference z hlediska pohlaví a délky studia byly testovány ANOVA a rozdíly v profilu odpovědí na jednotlivé položky z hlediska pohlaví MANOVA. Výsledky. Faktorová analýza přinesla podporu pro existenci tří komponent „perspective taking“, „compassionate care“ a „empathetic understanding“, které byly identifikovány i u amerických a japonských studentů medicíny. Asociace položek a celkového skóru byly pozitivní a statisticky významné. Cronbachův koeficient alfa byl 0,76 jak u mužů, tak u žen. Diference v profilu odpovědí mezi muži a ženami byla sice statisticky významná, ale velikost účinku pohlaví z praktického hlediska zanedbatelná. Rozdíly v celkovém skóru empatie z hlediska pohlaví a délky studia byly statisticky významné pouze u délky studia. Z dat vyplývá výrazný pokles průměrného postoje k roli empatie v léčebném kontextu ve 3., 4., a 5. ročníku, kdy se studenti blíže seznamují s realitou, tj. přicházejí do přímého kontaktu s pacienty a praktikujícími lékaři, což je v souladu s nálezy u amerických studentů. Omezení studie. (a) design studie byl průřezový; (b) odhad empatie byl založen na autorefenčních datech; (c) participace studentů a jejich odpovědi mohly být ovlivněné situačním kontextem; (d) omezená zkušenost studentů s pacienty i praktikujícími lékaři v prvních osmi semestrech studia by mohla snížit validitu výpovědí; (e) data byla shromážděna pouze na jedné lékařské fakultě; (f) předpokládaná specializace, což by mohla být potenciální zkreslující proměnná, nebyla ve studii zjišťována. |
Klíčová slova: JSPE-S, empatie, studenti medicíny |
Jiří Kožený, Lýdie Tišanská (2011). Postoje studentů medicíny k roli empatie v léčebném kontextu: měření, rozdíly z hlediska pohlaví a délky studia. Československá psychologie, 55(2), 126-138.
| |
Attitudes of students of medicine toward
the role of empathy in medical
context: differences by gender and
level of medical studies |
Objectives. The aim of the study was to (a) examine
psychometrics of a Czech version of the
JSPE-S with Czech medical students; (b) test
differences in empathy scores between men and
women and among students in different years of
medical school.
Subjects and setting. The sample consisted of
the incoming and the first to sixth year students
of the 3rd Faculty of Medicine, Charles University
in Prague (N = 895; 321 men, 574 women;
average age 23,15; SD = 0,08; range 22 - 25
years). The self-reported data were collected at
the end of academic year and the incoming students
after entrance examination. Participation
was voluntary, nonanonymous, and conditional
on the informed consent.
Statistical analysis. Pearson correlation was
calculated to examine item-total score association.
Exploration factor analysis, principal component,
factor extraction based on scree test, rotation
promax, was used to examine underlying
components of the instrument and Cronbach coefficient
alpha was calculated to assess internal
consistency aspect of reliability. Effect of gender
and length of study was examined by using
ANOVA and differences in response profile between
men and women by MANOVA.
Results. Factor analysis confirmed the three
components of perspective taking, compassionate
care, and ability to stand in patient’s shoes,
which had emerged in American and Japanese
medical students. Item-total score correlations
were all positive and statistically significant.
Cronbach’s coefficient alpha was 0,76 both for
men and women. There was statistically significant
difference between men and women in item
response pattern but the effect size of gender
was negligible. The results showed statistically
significant decline in mean empathy scores in
the third year of medical school which did not
change during the fourth and the fifth year. The
patterns of mean empathy scores decline were
similar for men and women.
Study limitation. (a) the study design was
cross-sectional; (b) measurement of empathy
is self-reported; (c) the attendance, and possibly
responses may be influenced by the situations
or events during which the data were
obtained; (d) lack of experience with patients
during the first two years may cast some
doubts on validity of responses; (e) the findings
are limited to only one medical school;
(f) information about student’s career specialty
intentions, potential confounding variable,
was not collected. |
Keywords: JSPE-S, empathy, students of medicine |
|