Přehledové studie Mobbing ve vysokoškolském prostředí:
zkušenosti ze zahraničního výzkumu |
Mobbing (neboli šikanování na pracovišti) označuje opakované agresivní chování na pracovišti zaměřené na jednu nebo více osob, které shledávají obtížným se tomuto jednání bránit. Sociálněvědní výzkum v průběhu posledních dvou desetiletí ukázal, že mobbing představuje relativně rozšířenou, byť zpravidla skrytou součást pracovních vztahů v soukromých i státních organizacích. Tento článek se zaměřuje na specifickou problematiku mobbingu ve vysokoškolském prostředí, pro které jsou typické relativně subtilní a nepřímé formy hostilního jednání, které nicméně mají devastující dopad jak na jedince, tak na fungování celé vzdělávací instituce. Autorka se na základě zahraničních výzkumů zabývá incidencí, formami, příčinami a důsledky mobbingu v prostředí vysokých škol. Jejím cílem je popsat zejména sociální a organizační faktory vzniku mobbingu, jako jsou intenzifikace práce, nejistota na pracovním trhu, komodifikace vzdělávání a další. V závěru diskutuje formy intervence vhodné pro sektor terciárního vzdělávání a předkládá doporučení pro budoucí výzkum. |
Klíčová slova: mobbing, šikanování,
vysoké školství,
výzkum |
Kateřina Zábrodská (2011). Mobbing ve vysokoškolském prostředí:
zkušenosti ze zahraničního výzkumu. Československá psychologie, 55(4), 332-344.
| |
Mobbing in higher education: an overview
of international research |
Mobbing (or workplace bullying) refers to a repeated
aggressive behavior directed at one or
more individuals who find it difficult to defend
themselves. During the last two decades, social
science research has shown that mobbing represents
a relatively widespread, yet mostly hidden
aspect of workplace relations both in private
and state organizations. This paper focuses on
mobbing in higher education, with a particular
attention paid to mobbing at universities. Mobbing
in higher education is characterized by
relatively subtle and indirect forms of hostile
behavior which, nevertheless, have devastating
impact on its targets, as well as on educational
institutions. Based on the overview of current
international research, the author discusses the
incidence, forms, causes, and consequences of
mobbing in higher education. The paper further
draws attention to social and organizational factors
of mobbing, such as the intensification of
workload, growing job insecurity, or commoditization
of education. In conclusion, the author
identifies forms of intervention suitable for the
higher education sector and offers recommendations
for future research. |
Keywords: mobbing,
higher education,
research review,
workplace bullying |
|