Výzkumné studie Vztahy mezi osobní resiliencí
a externalizováním a internalizováním
problémů v adolescenci |
Cíle. Studie zkoumá relativní důležitost aspektů
osobní resilience pro vývoj externalizování a
internalizování při vyrovnávání se s problémy
v adolescenci.
Soubor. Soubor zahrnoval 805 adolescentů
(45,2 % chlapců a 54,8 % děvčat) ze sedmi
středních škol v Kraljevu v Srbsku. Průměrný
věk adolescentů byl 16,71 (směrodatná odchylka
1,05, rozpětí 15 až 18 let). Účastníci vyplnili
dotazníky zjišťující jejich osobní resilienci
a vyrovnávání se s problémy během školních
hodin.
Hypotézy. Autoři předpokládali, že úroveň dovedností
a úroveň vztahů budou negativně asociovány
s vyrovnáváním se s problémy, zatímco
emoční reaktivita bude v pozitivním vztahu
k externalizování a internalizování problémů.
Statistická analýza. Byly použity metody deskriptivní
statistiky a korelační a regresní analýza.
Výsledky. Nižší úroveň dovedností a nižší úroveň
vztahů a vyšší úroveň emoční reaktivity
jsou ve vztahu k antisociálnímu chování, problémy
se zvládáním hněvu, emočním distresem
a negativním sebepojetím. Osobní resilience
vysvětlila značnou část variance (21-37 %) ve
všech typech problémů. Další analýzy ukázaly
jedinečné vztahy mezi jednotlivými složkami
osobní resilience a všemi typy problémů.
Omezení studie. Studie je omezena danou kulturou
a věkovou skupinou. Výsledky jsou založeny
na transverzální metodě a datech ze subjektivních
výpovědí.
(článek je v angličtině). |
Klíčová slova: adolescenti,
externalizování,
internalizování,
osobní resilience |
Vesna Žunić-Pavlović, Miroslav Pavlović, Marina Kovačević-Lepojević,
Nenad Glumbić, Ranko Kovačević (2013). Vztahy mezi osobní resiliencí
a externalizováním a internalizováním
problémů v adolescenci. Československá psychologie, 57(1), 1-14.
| |
The relationships between
personal resiliency and externalising and internalising
problems in adolescence |
Objectives. The present study investigated the
relative importance of multiple aspects of personal
resiliency for the development of externalising
and internalising adjustment problems in
adolescence.
Subjects and setting. The sample comprised 805
adolescents (45.2% boys and 54.8% girls) from
seven high schools in Kraljevo, Serbia. The mean
age of the adolescents was 16.71 (SD = 1.05;
range 15-18 years). The participants filled out
questionnaires concerning their personal resiliency
and adjustment problems during school hours.
Hypotheses. It was hypothesised that sense of
mastery and sense of relatedness would be negatively
associated with adjustment problems,
whereas emotional reactivity would be positively
related to externalising and internalising
problems.
Statistical analyses. Descriptive statistics and
correlational and regression analyses were used.
Results. The findings indicated that lower levels of sense of mastery and sense of relatedness
and higher levels of emotional reactivity were
related to antisocial behaviour, anger control
problems, emotional distress and negative sense
of self. Personal resiliency accounted for a significant
amount of the variance (21-37%) in all
types of adjustment problems. Further analyses
revealed unique relationships between separate
qualities of personal resilience and each type of
adjustment problem.
Study limitations. The present study is limited to
one cultural setting and age group. The results
were based on cross-sectional and self-reported
data. |
Keywords: adolescents,
externalising,
internalising,
personal resiliency |
|