Předběžná sdělení Psychologické aspekty domácí
přípravy v prvních dvou letech školní docházky |
Tématem příspěvku jsou předběžné výsledky
české části česko-francouzsko-kanadského výzkumu.
Z důvodu rozsahu výzkumu byly v této
studii představeny pouze výsledky dětí z 1. a 2.
tříd. Výzkum je zaměřen na domácí přípravu
na školu. Mezi sledovaná hlediska lze zařadit
postoje dětí k domácí přípravě na školu, vnímanou
úspěšnost školáků, jejich míru autoregulace
a také dětmi vnímanou pomoc při domácí přípravě
ze strany rodiče. Předmětem výzkumu
také bylo, jak se ve zkoumaných proměnných
liší chlapci a dívky. Pro lepší porozumění vztahů
mezi proměnnými byla provedena regresní
analýza, která ukázala, že rozdíly v tom, do jaké
míry se dítě cítí úspěšné ve škole, jsou určovány
hlavně tím, jaké behaviorální strategie si dítě
v souvislosti s domácími úkoly (DÚ) v prvních
letech školní docházky osvojuje. Dále bylo zjištěno,
že rozdíly v autoregulaci dítěte jsou určovány
hlavně tím, jak se dítě v souvislosti s DÚ
cítí, a dále vnímaným úspěchem dítěte. |
Klíčová slova: postoje,
vnímaná úspěšnost,
autoregulace,
domácí příprava,
vzdělávání |
Lenka Šulová, Michaela Škrábová (2013). Psychologické aspekty domácí
přípravy v prvních dvou letech školní docházky. Československá psychologie, 57(2), 170-178.
| |
Psychological aspects of home preparation
during the first two years of school attendance |
The paper deals with preliminary results of Czech
part of Czech-French-Canadian research. In this
study, only results of children from the first and
second grades are presented. The research is focusing
on the home preparation for the school.
The children,s attitudes to home preparation
for the school, pupils, perceived self-efficacy,
self-regulation rate, and also the perceived help
from the parent during the home preparation are
followed-up. The authors were also interested in
differences in assessed variables between boys
and girls. In order to understand better the relations
among the variables the regression analyses
was carried out. It showed that the differences in
children,s feeling to be successful in school are
determined mostly by the behavioral strategies
for carrying out the homework adopted by children
during the first two years of school attendance.
Further it was found that the differences in
children self-regulation are determined mainly
by the children,s feeling about the homework,
and by children,s perceived self-efficacy. |
Keywords: attitudes,
perceived self-efficacy,
self-regulation,
home preparation,
education |
|