Metodické studie Psychometric properties of the Edinburgh Handedness Inventory in children |
Cíle. Cílem této studie bylo: a) ověření diagnostické
kvality jednotlivých položek Edinburgh
Handedness Inventory (EHI) a b) určení vhodného
počtu kategorií preference ruky v dětské
populaci.
Soubor. Celkem 366 účastníků (178 chlapců a
188 dívek) náhodně vybraných ze základních
škol v Praze participovalo na této studii. Věk
dětí se pohyboval od 8 do 12 roků a žádný z
účastníků nevykazoval intelektové ani jazykové
nedostatky.
Statistická analýza. Rating scale model byl
použit pro hodnocení diagnostické kvality jednotlivých
položek v inventáři. Příslušný počet
kategorií preference ruky na základě výsledků
EHI byl stanoven pomocí analýzy latentních
tříd. Chi-kvadrát testy a vnitrotřídní korelační
koeficient byly použity pro další vyhodnocení
získané kategorizace preference ruky.
Výsledky. Byly identifikovány dvě položky
(zametání koštětem a otevírání krabice), které
porušují Raschovy vlastnosti Rating scale
modelu. Dále byly zjištěny dvě skupiny dětí,
které jsou charakteristické konzistentním
použitím buď pravé, nebo levé ruky (praváci
a leváci) a skupina s nekonzistentní preferencí
(nevyhranění). Výsledky studie naznačují, že
hodnoty laterálního kvocientu LQ = 0 ± 60 a
LQ = 0 ± 70 lze doporučit pro zařazení jedince
do skupiny nevyhraněných.
Omezení studie. Ve studii nebylo hodnoceno,
zdali preference indikovaná v dotazníku
odpovídá preferenci při reálně prováděných
činnostech. Použití formátu odpovědí se třemi
kategoriemi by mohlo být považováno za další
omezení, jelikož původně navrhovaný nástroj
využívá pět kategorií. |
Klíčová slova: kategorizace, lateralita, latentní třídy, IRT |
Martin Komarc, Ivana Harbichová, Jiří Tichý (2014). Psychometric properties of the Edinburgh Handedness Inventory in children. Československá psychologie, 58(6), 512-523.
| |
Psychometric properties of the Edinburgh Handedness Inventory in children |
Objectives. The aim of this study was: a) to
verify the diagnostic quality of the Edinburgh
Handedness Inventory (EHI) items and b) to determine
an appropriate number of hand preference
categories in a children population.
Sample and setting. A total of 366 participants
(178 boys and 188 girls) randomly selected from
elementary schools in Prague, Czech Republic
participated in this study. Children’s age ranged
from 8 to 12 years and none of the participants
has reported any intellectual or language deficiencies.
Statistical analysis. Polytomous item response
theory model (Rating scale model) was used
to evaluate the diagnostic quality of particular
items in the inventory. Appropriate number of
handedness categories based on the EHI results
was determined using latent class analysis. Chisquare
tests and intra-class correlation coefficient
were used for further evaluation of the
obtained handedness categorization.
Results. Two items (using a broom and opening
a box) that violated the Rasch properties of the
Rating scale model were identified. Two classes
that were characterized by the predominant
use of either right or left hand (right-handers
and left-handers) and a class with inconsistent
hand-preference (mixed-handers) were stated.
Results of the study suggest that values of laterality
quotient LQ=0±60 and LQ=0±70 could be
recommended for assigning individuals into the
mixed-handedness class.
Study limitation. It was not assessed whether
self-reported hand preference is in accordance
with the real hand preference for the EHI items/
activities. Using a response format with three
categories could be seen as another limitation
since the originally proposed instrument utilized
five categories. |
Keywords: categorization, laterality, latent classes,
item response theory |
|