Výzkumné studie Vztah mezi resiliencí a školním
výkonem u dospívajících,
vyrůstajících v rizikovém prostředí
|
Problém. Cílem studie bylo posoudit vztah mezi
resiliencí a školním výkonem u dospívajících,
vyrůstajících v rizikovém prostředí.
Metoda. Výzkumný soubor se skládal ze 467
dospívajících, rozdělených do tří skupin: 1)
dospívající, vyrůstající v rodinném prostředí,
a 2) dospívající z většinové populace, vyrůstající
v prostředí ústavní péče a 3) romští dospívající, vyrůstající v prostředí ústavní péče. Jako
metody byly použity dotazníky Child and Youth
Resilience Measure, Resilience Scales for Children
& Adolescents a Youth Self Report.
Výsledky. Regresní analýza prokázala vztah
mezi resiliencí a školním výkonem (ŠV) v rozsahu
10–24 % vysvětlené variance. U dospívajících
z rodinného prostředí se projevila souvislost
s psychickou péčí rodičů; u dospívajících z většinové
populace, vyrůstajících v ústavní péči, se
ukázal vztah s individuálními faktory resilience
a pocitem zvládání situací (Sense of mastery);
u romských dospívajících vyrůstajících v ústavní
péči se ukázaly souvislosti s následujícími
faktory resilience: vzdělání, psychická a fyzická
péče vychovatelů, emocionální reaktivita a délka
pobytu v ústavní péči. Výsledky svědčí o potřebě
individuálního přístupu k podpoře a rozvoji
resilience u odlišných skupin dospívajících.
Limity studie. Výsledky a jejich interpretace
jsou do určité míry limitovány nižší reprezentativností
souboru dospívajících z rodinného
prostředí, jednodušším pojetím školního výkonu
(v podobě průměrné školní známky) a možným
menším vlivem kolinearity u |
Klíčová slova: resilience,
školní výkon,
ústavní péče,
rodinné prostředí |
Jan Sebastian Novotný, Lucie Křeménková (2016). Vztah mezi resiliencí a školním
výkonem u dospívajících,
vyrůstajících v rizikovém prostředí
. Československá psychologie, 60(6), 553-566.
| |
The relationship between
resilience and academic performance at youth placed at
risk |
Objectives. The aim of the study was to assess
the relationship between resilience and academic
performance in youth placed at risk.
Sample and setting. The sample consisted of
467 adolescents, divided into three groups: 1)
youth living in family environment, 2) Caucasian,
and 3) Romany youth in residential care.
Child and Youth Resilience Measure, Resiliency
Scales for Children & Adolescents, and Youth
Self Report were used.
Results. Regression analyses revealed a relationship
between resilience and academic performance
(AP) with 10–24% variance explained.
AP in youth living in family environment was
associated with psychological care provided
by caregivers; individual resilience factors and
Sense of mastery were associated with AP in
Caucasian residential care youth; and AP in
Romany residential care youth was associated
with following set of factors: education, psychological
and physical care provided by caregivers,
emotional reactivity, and length of the stay
in residential care. The results highlight the need
for an individualized approach to promoting resilience
at different groups of youth.
Study limitations. Interpretation of the results
is to some degree limited by the lack of representativeness
of the family environment sample,
by merely simplified concept of academic performance
(grade point average), and by possible
minor effect of collinearity in Romany residential
care youth group. |
Keywords: resilience,
academic performance,
residential care,
family environment
|
|