Výzkumná studie Kontrolované učení ve starším věku |
Cíl. Cílem této studie je přiblížit kontrolované
učení a jeho zásadní roli ve vyšetření paměti
a dále poskytnout české normy pro Test kontrolovaného
učení s bezprostředním vybavením
(FCSRT-IR) pro starší populaci.
Soubor. Normativní soubor čítal 362 starších
osob ve věku 62 let a více (průměrný věk = 73,5
roku; SD = 8,6; průměrný počet let vzdělání =
= 13,1; SD = 3,5), kteří splnili anamnestická
i výkonová kritéria kognitivně zdravých jedinců.
Všem byl v rámci neuropsychologické baterie
administrován test FCSRT-IR.
Analýzy a výsledky. Byla zjištěna souvislost výkonu
v FCSRT-IR s věkem (Spearman r = -0,2;
p < 0,001), ale nikoli s pohlavím či vzděláním.
Normativní údaje jsou proto poskytnuty pro
dvě věkové kategorie, mladší (do 74 let) a starší
senioři (75 a více let). Dále byla u obou věkových
skupin ověřena rostoucí křivka učení, tedy
zlepšení ve volném vybavení ve třech za sebou
jdoucích pokusech FCSRT-IR.
Omezení. Hlavním omezením této studie je nenáhodný
výběr souboru, který však odpovídá
reálné praxi u normativních souborů pro přílišnou
organizační a finanční náročnost náhodného
výběru. |
Klíčová slova: epizodická paměť,
FCSRT-IR,
kontrolované učení,
normy, test |
Karolína Horáková, Hana Štěpánková, Miloslav Kopeček, Ondřej Bezdíček (2017). Kontrolované učení ve starším věku. Československá psychologie, 61(3), 213-229.
| |
Controlled learning in older age |
Objectives. The goal of this study is to describe
the controlled learning and its important role in
memory assessment and provide Czech norms
for Free and Cued Selective Reminding Test
with Immediate Recall (FCSRT-IR) for older
adults.
Sample and setting. The normative sample consisted
of 362 older adults at the age of 62 and
more (mean age=73,5; SD=8,6; mean years of
education = 13,1; SD=3,5) who met the anamnestic
and performance criteria of cognitively
health population. They were administered Free
and Cued Selective Reminding Test with Immediate
Recall (FCSRT-IR).
Analysis and results. It was found that performance
in FCSRT-IR is related to age (Spearman
r = -0,2; p<0,001) but not to gender or education.
Normative scores are provided separately
for two age groups: younger (60–74) and older
adults (75 plus older). The study confirmed that
the learning slope increases what in this case
means improvement in free recall in all three trials
of FCSRT-IR.
Study limitation. The main limitation of this
study is nonrandom sample selection which is
common in normative samples due to high organizational
and financial requirements of random
sample selection. |
Keywords: episodic memory,
FCSRT-IR,
controlled learning,
norms, test
|
|