Metodické studie Raschova analýza krátké formy
Bussova-Perryho dotazníku
agresivity na podkladě dat
od českých adolescentů |
Záměr. Cílem studie bylo poprvé ověřit psychometrické
vlastnosti krátké formy Bussova-
-Perryho dotazníku agresivity (BPAQ-SF) na
podkladě Raschova modelu gradované stupnice
měření.
Soubor a procedura. Data byla získána od reprezentativního
vzorku 3 159 českých školáků
ve věkovém intervalu 13–15 let. Interval pokrývá
kritické období přechodu z dětství do časné
adolescence. Respondenti vyplnili dotazník
anonymně během výukové hodiny na webovém
rozhraní za přítomnosti učitelů.
Výsledky. Výsledky podpořily jednodimenzionalitu
12položkového nástroje BPAQ-SF, což je
v rozporu s většinou dosavadních prací, které na
podkladě konfirmační faktorové analýzy identifikovaly
čtyřfaktorovou strukturu dotazníku.
Data byla ve shodě se specifikací Raschova modelu
z hlediska reliability položek i respondentů,
položkových indexů shody a položkové obtížnosti.
Rovněž hodnoty DIF z hlediska pohlaví
a věku nevykázaly diference diagnostického
významu. Souběh položkové obtížnosti a dispozice
adolescentů potvrdit položku vykazoval
podlahový efekt, což je očekávaný nález, neboť
stupnice je určena především jako skríningový
nástroj.
Omezení studie. Do studie nebylo zařazeno validizační
kritérium, analýza nástroje v izolaci
může poskytnout zkreslený obraz.
(Článek je v anglickém jazyce). |
Klíčová slova: agrese,
BPAQ-SF,
Raschův model,
adolescenti |
Jiří Kožený, Lýdie Tišanská, Ladislav Csémy (2017). Raschova analýza krátké formy
Bussova-Perryho dotazníku
agresivity na podkladě dat
od českých adolescentů. Československá psychologie, 61(3), 257-266.
| |
A Rasch Analysis of
The Buss-Perry Aggression Questionnaire – Short Form:
An evidence from Czech adolescents sample |
Objectives. The purpose of this paper is to establish the measurement properties of The Short-
Form Buss-Perry Aggression Questionnaire using for the first time the Rasch graded scale
model of measurement.
Sample and setting. Responses were obtained from a representative sample of 3,159 Czech
schoolchildren between 13 and 15 years of age. The interval covers the critical transition period
from childhood to early adolescence. The subjects were asked to fill in the online questionnaire
anonymously via the internet during regular classes under the supervision of their
teachers.
Results. The study lends support to the 12-item BPAQ-SF unidimensionality which conflicts
with earlier works corroborating multidimensional four-factor models using confirmatory
factor analysis. The data reasonably conforms to the Rasch model specifications having acceptable
item and person reliabilities, satisfactory item fit indices and item difficulties, and
gender and age DIF of no practical significance. The alignment between item difficulty and the
disposition of adolescents to endorse an item indicating a noticeable floor effect can be expected,
taking into consideration that the scale is intended primarily as a screening instrument.
Study limitation. A limitation of this study is a lack of criterion for the instrument validation,
analyzing a questionnaire only in isolation might paint a distorted picture.
(The article is in English). |
Keywords: aggression,
BPAQ-SF,
Rasch model,
adolescents
|
|