Předběžná sdělení
Žít a nechat být: nevhodné chování
vysokoškoláků s důrazem na akademické prostředí |
Cíle. Studie zjišťuje, jaké typy nevhodného chování
ve škole vnímají čeští vysokoškoláci jako
podvádění, do jaké míry je odsuzují a zda existuje
vztah mezi četností jednání, postoji k tomuto
jednání a morálním idealismem a relativismem
studentů.
Soubor. Soubor zahrnoval studenty bakalářských
oborů tří fakult Jihočeské univerzity
(N = 136). U respondentů bylo anonymním dotazníkovým
šetřením zjišťováno, jak často se ve
škole chovali způsobem, jenž se dá vnímat jako
podvádění, na jejich postoje k tomuto chování,
stejně jako na míru jejich morálního idealismu
a relativismu.
Hypotézy. Byly ověřovány následující hypotézy:
1. z hlediska školního podvádění odlišují
studenti několik typů nevhodného chování, a to
podle toho, jak velkou závažnost mu připisují;
2. existuje závislost mezi postoji vysokoškoláků
k nevhodnému chování ve škole a četností výskytu
tohoto chování; 3. tolerance nevhodného
chování může souviset s morálním idealismem
a relativismem studentů.
Statistická analýza. K ověření hypotéz byla
použita faktorová analýza, korelační a regresní
analýza.
Výsledky. Studenti na vysoké škole rozlišují tři
typy nevhodného chování: nepovolenou spolupráci,
podvádění a plagiátorství. Postoje k tomuto
jednání dobře korelovaly s jeho četností.
Idealismus studentů měl vliv na jejich postoje
k nepovolené spolupráci, podvádění i plagiátorství,
stejně jako na četnost podvádění a plagiátorství.
Relativismus, který by měl vypovídat
o stupni, v jakém studenti akceptovali univerzální
morální pravidla jako vhodné „nástroje“ pro
vlastní rozhodování, nekoreloval ani s přiznávanou
četností nevhodného chování, ani s postoji
k tomuto chování.
Omezení studie. Studie je omezena malou velikostí
a reprezentativností výzkumného souboru,
jakož i metodou sběru dat (sebeposouzení). |
Klíčová slova: podvádění,
plagiátorství,
neuvedená spolupráce,
nečestné chování |
Jana Vrbová (2017). Žít a nechat být: nevhodné chování
vysokoškoláků s důrazem na akademické prostředí. Československá psychologie, 61(3), 281-294.
| |
Live and let live: inappropriate
behaviour of university students
in academic environment |
Objectives. A questionnaire survey of 136 students
of the University of South Bohemia focused
on determining different types of academic
dishonest behaviour, attitudes towards this
behaviour and the relationship with students’
personal moral philosophy.
Subjects and methods. The author examined the
frequency of academic cheating, student attitudes
towards cheating, and the levels of their
moral relativism and idealism.
Hypotheses. The following hypotheses were
tested: 1) university students distinguish several
types of academic cheating, 2) there is a relationship
between attitudes to academic cheating
and their frequency and 3) the potential tolerance
of dishonest behaviour may be related to a
student,s moral idealism and relativism.
Statistical analysis. Factor analysis and linear
regression were used to verify these hypotheses.
Results. Exploratory factor analysis revealed
that the students distinguish three types of dishonest
behaviour in college: unauthorized cooperation,
cheating and plagiarism. The effect
of students’ moral idealism on their attitudes
toward unauthorized cooperation, cheating
and plagiarism was confirmed, as well as the
frequency of cheating and plagiarism. Moral
relativism did not correlate with either the frequency
of dishonest behaviour or any attitude
towards this behaviour.
Study limitation. The study is limited by the
small sample size and self-reported method of
data collection. |
Keywords: academic cheating,
plagiarism,
unauthorized collaboration,
dishonest behaviour
|
|